Forskelle på sproglige vanskeligheder
Oralmotorisk Dyspraksi - i forhold til den sproglige udvikling
En fornetisk forstyrrelse, hvor barnet har svært ved at producere sproglyd og sætte dem sammen i sekvenser til ord. Indebærer at barnet har problemer med at udføre og koordinere de præcise bevægelser af læber, tunge og gane som er nødvendige for at producere tale.
Dysfonologi
En fonetisk forstyrrelse, hvor barnet har svært ved at systematisere og opretholde meningsfyldte kontraster mellem forskellige artikulatoriske særtræk, artikulationssted, artikulationsmåde eller mellem tonede og ikke tonede sproglyde.
Dysartri
En neuromuskulær forstyrrelse som påvirker artikulationerne og giver en muskulær svaghed eller mangelfuld muskelkontrol.
Sammenligning af Oralmotorisk Dyspraksi - i forhold til den sproglige udvikling og Dysfonologi
Dyspraksi | Dysfonologi |
Problem med at sekvensere sproglyd | Ikke problem med at sekvensere sproglyd |
Svært ved at udvikle et fonologisk system | Mangelfuldt men påvirkeligt fonologisk system |
Inkonsekvente og uforudsigelige substitutioner | Konsekvente og uforudsigelige substitutioner |
Problemer med vokaler | Ikke tydelige problemer med vokaler |
Overfører ikke nye sproglyde til det anvendte sproglydssystem | Kan overføre nye sproglyde til det anvendte sproglydssystem |
Problem med prosodi ses tit | Problem med prosodi ses sjældent |
Ringe effekt af undervisning og tilbagegang efter pause | God effekt af undervisning og der ses bedring gennem modning |
Der kan være andre oralmotoriske vanskeligheder | Der er ikke oralmotoriske vanskeligheder |
Svært ved at imitere/eftersige | Kan oftest imitere/eftersige lyd og nonsensstavelser |
Sammenligning af Oralmotorisk Dyspraksi - i forhold til den sproglige udvikling og Dysartri
Dyspraksi | Dysartri |
Inkonsekvente og uforudsigelige sustitutioner | Konsekvente og uforudsigelige sustitutioner |
Forskel på viljestyret og spontan tale | Talefunktion varierer ikke |
Prosodi er påvirket af tøvende lyd og gentagelser | Artikulationen udføres i langsomt tempo og med meget kontrol |
Artikulation er dårligere ved lange ord | Artikulation er dårligere ved lange ord |
Tilladelse af rettighederne til at kopiere og udgive ovennævnte oplysninger fra kompendiet "Praxiskursus - Behandlingsmetode for Dyspraktiske børn" er givet af Britt Hellquist og Eva Hellman, pædagogisk design, Sverige.