Hvor og hvordan får
jeg støtte til mit barn?
Det kan
være rigtig svært at finde ud af, hvor man kan få undersøgt barnet, hvor man
får henvisninger, at få oplysning om hvilke ydelser man kan få og dernæst rent
faktisk at få disse ydelser osv. Det kan være frustrerende, at der ikke er
nogen, der påtager sig det overordnede ansvar for, hvad der skal ske for dit
barn. Oftest må vi som forældre selv påtage os den koordinerende rolle, selv
undersøge hvordan vi får hjælp osv.
Dette
notat hjælper forhåbentlig noget af vejen.
Når man
har et barn med særlige behov, har man krav til gratis undersøgelser,
rådgivning og nødvendig hjælp og behandling fra det offentlige, som enten er
sundhedsvæsnet eller kommunens skole- eller socialforvaltning og/eller
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, PPR. Det får børn med dyspraksi og deres
familier desværre ofte ikke.
Det kan være relevant med undersøgelser/udredning
samt hjælp i form af behandling af fx neurolog, oralmotorisk team, talepædagog,
ergo- og/eller fysioterapeut, støttepædagog i børnehaven og fx støttelærer el.
lign. i skolen eller tilbud om specialtilbud, såsom fx sproggruppe i børnehave,
taleklasse, specialskole.
Derudover
er der mulighed for økonomisk kompensation i form af tabt arbejdsfortjeneste,
hjælpemidler og dækning af de merudgifter man har, fx til kurser.
Man har
principielt krav på den samme hjælp, uansét om barnet har fået en diagnose
eller ej, men erfaringsmæssigt er det svært/umuligt at få tilstrækkelig hjælp
uden en diagnose.
De fleste
af de afgørelser der træffes i forhold til børn med dyspraksi er skønsmæssige
og skal træffes ud fra komplicerede regelsæt. Mangel på penge og/eller mangel
på viden dels om dyspraksi, dels om reglerne bevirker, at de afgørelser der
træffes langt fra altid lovlige. Det kan i sådanne tilfælde betale sig at
klage.
Et
problem flere forældre til børn med dyspraksi løber ind i, er at kommunen i
visse tilfælde skønner at barnet ikke har en ”betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.”
Får I afslag på noget med denne begrundelse, bør I klage, da det kan betyde, at kommunen ikke ved nok om
hvad dyspraksi er.
UNDERSØGELSER:
- Forundersøgelser og henvisninger: Der kan være steder i dit
lokalområde med tværfagligt personale, der kan lave forundersøgelser og
henvise til de rette. Fx er der øst for Storebælt ’Børneklinikken’, som
dog kun tager sig af børn fra 0-6 år. http://www.boernekliniken.dk/
- Udredning: afhængig af barnets vanskeligheder kan det være
relevant at få lavet udredning (dvs. grundige undersøgelser) af en eller
flere af disse: øre,-næse,- halslæge, talepædagog, foniater med særlig
viden, neurolog/børnelæge/neuropædiater, fysioterapeut, ergoterapeut, ortopæd.
Afslag på henvisninger eller undersøgelser bør man kræve at få på skrift
og dernæst henvende sig til DUKH, se herunder, for at få hjælp til at
klage – reglerne er ganske komplicerede.
Barnet har verbal og/eller oral
dyspraksi – og evt. også generel dyspraksi:
Nogle kommuner har et oralmotorisk
team, som udreder barnet helt eller delvist.
I Kbh er der fx en talepædagog,
specialtandlæge, ergoterapeut samt tilknyttet bl.a.
neuropædiater og foniater. De
vejleder og superviserer også. Målgruppen er børn med
oralmotoriske vanskeligheder. Link til Graversens notat til PPR
Barnet har generel dyspraksi, men
ingen talevanskeligheder:
Da de næsten alle foreningens børn
har den verbale/orale dyspraksi – er det via den
diagnose barnet udredes. Vi har derfor stort set ingen
viden om, hvordan man bærer sig ad med
at få udredt et barn med generel dyspraksi - også kaldet sansemotorisk,
sensorisk eller sanseintegratorisk
dysfunktion. De diagnosticeres muligvis ikke eller
meget sent, selvom de også har behov
for udredning.
Vær opmærksom på, at mange fagfolk
intet ved om dyspraksi, hverken den verbale,
oralmotoriske eller generelle. Eller
deres viden er forældet eller utilstrækkelig.
VISO kan i visse tilfælde på
kommunens anmodning udrede barnet, se link herunder.
RÅDGIVNING og bevilling af ydelser
mv:
- Rådgivning og vejledning: Kommunen har en ganske klar lovmæssig pligt iht. forvaltningsloven § 7 og serviceloven (bl.a. § 11, stk. 1) til vurdere/skaffe sig viden om barnets særlige behov og af sig selv rådgive jer om alle mulighederne for at få hjælp, fx dækning af tabt arbejdsfortjeneste, udgifter til hjælpemidler, behandling osv., at videresende ansøgninger til rette instans, oplyse jer om klagemuligheder osv.
- VISO: hvis kommunalt ansatte (fx talepædagogen, psykologen, sagsbehandleren, skolelæreren osv.) ikke har viden nok om dyspraksi, kan kommunen henvende sig til VISO.
VISO har ansvaret for, at kommunerne har nok viden i forhold til borgere med særlige behov, fx handicappede. De kan anvise kommunen nogle eksperter, de kan bruge.
Du kan bede kommunen kontakte dem selv, og du må under alle omstændigheder godt selv kontakte dem.
http://www.servicestyrelsen.dk/wm142508
Anne-Grethe Nielsen i VISO kender til dyspraksi. Mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
VISO vedtog i oktober 2009 at sætte fokus på verbal dyspraksi ved at afdække den viden, der er internationalt og nationalt samt ved efterfølgende at udbrede viden om det.
- Se herunder om steder hvor du
kan få uvildig rådgivning via nettet ol.
BEHANDLING o.l.:
- Specialpædagogisk bistand, dvs. støttepædagog og talepædagog:
- PPR skal give børn med særlige behov specialpædagogisk bistand,
både børnehavebørn og skolebørn. Dette fremgår bl.a. af Folkeskolelovens
§ 20, stk. 2. De kan dog i visse tilfælde iht. § 21 henvise barnet til et
regionalt tilbud.
- Nogle steder i landet
benyttes behandling på steder som benævnes ’kommunikationscenter’, ’tale-
og høreinstitut’ og lign.
- Psykologhjælp kan fås gratis af PPR eller eller
socialforvaltningens psykolog/er.
- Træning af motorik, behandling af sanseforstyrrelser
mv af
fysioterapeut og/eller ergoterapeut. Nogle steder kan man få det gratis af kommunen/regionen/i
specialbørnehave el. lign., fordi der er ansat terapeuter til både at
udrede og behandle barnet. Men i rigtig mange kommuner kan man ikke få behandling,
fordi der ikke er ansat terapeuter til det. Man må i stedet søge sin
sagsbehandler om at få det betalt, og vi anbefaler, at man i ansøgningen henviser
til samtlige de paragraffer, det kunne tænkes at blive bevilget efter: servicelovens
§ 11, stk. 3, § 52, stk. 3, § 85 og 86, stk. 2. Giver kommunen afslag på
det, kan du iht. forvaltningsloven § 24 kræve, at de skriftligt begrunder
hvorfor det ikke kan gives i forhold til hver enkelt paragraf.
- Dokument om rettigheder til træning: VEJLEDNING OM TRÆNING I KOMMUNER OG REGIONER
UDGIFTER:
- Hjælpemidler bevilges iht. servicelovens § 112: fx ganeplade, specialsko,
indlæg, kugledyne, kuglepude, tegneskabeloner, selvåbnende sakse,
skriveredskaber ol, Kids Trackball (en mus specielt til børn),
forældrekurser i fx Skrivedans, Tegn Til Tale osv. Bemærk der er særlige
regler for hjælpemidler i skolen: http://www.bufnet.kk.dk/BUFnet/It%20og%20medier/Specialundervisning/Hj%C3%A6lpemidler%20generelt.aspx
- Merudgifter til børn bevilges iht. serviceloven § 41. Til voksne
er det § 100. Her
kan du læse lidt om hvad det er to steder: http://dukh.kubus.dk/frameset/run_frame.asp?LangRef=1&Area=3&topID=1&ArticleID=393&MenuID=6&Template=../templates/a_standard.asp&ExpandID=347
Og: http://www.handicap.dk/dokumenter/rapporter-notater/hvad_er_merudgifter
- Er det ikke hjælpemiddel eller merudgift kan man i stedet prøve at
søge det (fx træningsmateriale eller vejledning af en talepædagog med
viden om træning af børn med dyspraksi) iht. serviceloven§ 11, stk. 3, §
52, stk. 3, § 85 og 86, stk. 2.
- Indtægtstab: tabt arbejdsfortjeneste kan bevilges iht. servicelovens
§ 42. Vores medlemmer har typisk fået mellem 5 og 15 timer pr. uge.
- Skole: specialskole/klasse kan PPR henvise til. Skal
barnet i almindelig skole, kan skolen søge om en støttelærer. Der kan
klages til Klagenævnet for specialundervisning: http://www.klagenaevnet.dk/
Se reglerne om støtte i skolen på: http://www.bufnet.kk.dk/BUFnet/It%20og%20medier/Specialundervisning/Hj%C3%A6lpemidler%20generelt.aspx
Du har ret til:
·
at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, hvis
du beder om det - herunder henvisning til de regler afgørelsen er truffet efter
og klagevejledning, hvis der er klageret.
·
at få skriftlig orientering i visse
tilfælde: fx har
kommunen i forhold til bevilling af støtte- og talepædagogisk bistand pligt til
at vurdere hvert enkelt barns behov og i
bkg. nr. 356 står i § 5, stk. 4: Forældrene skal skriftligt orienteres om alle indstillinger og beslutninger om
iværksættelse af specialpædagogisk bistand.
- at klage. Man har en egentlig klageret over kommunale
afgørelser, hvis det er fastsat i den lov eller bekendtgørelse afgørelsen
er truffet efter. På visse områder er der ikke givet en sådan klageret. I
disse tilfælde kan man dog klage til kommunaltilsynet, en evt. lokal
ombudsmand som visse kommuner (bl.a. Kbh) har eller Folketingets
Ombudsmand. Eller ganske enkelt bede kommunen om, at se på afgørelsen igen
(remonstration). Det er en god ide først at få hjælp til at formulere
klagen, og råd om hvortil den kan sendes. Det kan fås hos www.dukh.dk – se herunder
Hvor kan du finde reglerne eller
få hjælp til at klage mv.
- Er du i tvivl om din klageret mv. kan du få rigtig god
hjælp hos Den Uvildige Konsulentordning for Handicappede, DUKH: http://www.dukh.dk/go.asp?langref=1
- eller i Københavns Kommune også
hos Borgerombudsmanden….
- Uvildig vejledning om skolespm fås hos http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=univ-elev67foraeldreraad
- Flere handicapforeninger har
gode sider om regler. Fx kan
man på ADHD- foreningens hjemmeside under ”De sociale sider” finde noget
om kugledyner: http://www.adhd.dk/ og Foreningen
for Sjældne Diagnoser har en side om sociale rettigheder: http://www.sjaeldnediagnoser.dk/00586/00743/
Link
til KLAGEINSTANSERne:
Klagenævnet
for vidtgående specialundervisning: http://www.klagenaevnet.dk/
Det
Sociale Nævn: http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=829
Ankestyrelsen:
http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=339
Kommunaltilsynet:
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=1207
Folketingets
Ombudsmand: http://www.ombudsmanden.dk/om_at_klage/
Link
til reglerne:
Først
nævnes kaldenavnet hvis der er et, så linket og retskildens formelle navn og
til sidst link til en evt. vejledning.
Bekendtgørelse
forkortes bkg. Vejledning forkortes vejl.
OBS. Der
kan være andre regler som er relevante for dig end de her nævnte.
Da
foreningen ikke kan opdatere løbende, kan nogle regler være ændret. Er reglen
forældet, vil det fremgå af retsinformations hjemmeside. Dette notat er senest
opdateret juli 2008
OM KOMMUNENS MULIGHED FOR AT FÅ
VIDEN OM FX DYSPRAKSI
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20535
Bkg om
den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, VISO, nr. 161 af
10/03/2006
OM HVAD MAN KAN FÅ BETALT
Serviceloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20938
Bkg af
lov om social service, nr. 1117 af 26/09/2007
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20907
Bkg om
hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven, nr. 987
af 06/08/2007 – bl.a. indlæg og særligt fodtøj
Vejledning
findes i skrivelse nr. 9821 af 21/08/2007
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20932
OM RET TIL SAMMENHÆNGENDE INDSATS,
BEHANDLING MV.
Lovbkg af
sundhedsloven nr. 95 af 07/02/2008, se § 1 samt 118-126:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114054
Bkg om
forebyggende sundhedsydelser for børn og unge, nr. 1183 af 28/11/2006
samt RTL nr. 15082 af 31/12/1995 Forebyggende sundhedsordninger for børn og unge
Bkg om tilskud til behandling hos
fysioterapeut i praksissektoren, nr. 1079 af 02/11/2006, § 8. Vejledningen til denne: http://www.sst.dk/upload/planlaegning_og_behandling/primaer_sundhedssektor/vejlvederlagsfrifysioterapi_4jul08.pdf
Lov om
ændring af sundhedsloven…osv. Vedr. udvidet behandlingsret for ..bl.a. kommunal
fysioterapi, LOV nr 539 af 17/06/2008 Fra lovbemærkn.: Det foreslås at flytte
myndighedsansvaret for vederlagsfri fysioterapi til kommunerne, for at skabe en
sammenhængende og effektiv opgaveløsning.
OM SPECIALPÆDAGOGISK BISTAND, fx tale-/støttepædagog, specialundervisning
mv
Folkeskoleloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25528
Bkg af lov om folkeskolen, nr. 1049 af 28/08/2007
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25073
Bkg om
folkeskolens specialpædagogiske bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt
skolegangen, nr. 356 af 24/04/2006
Vejl. nr. 9171 af 13/05/2008: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117135
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25013
Bkg om
folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, nr. 1373 af
15/12/2005 (til skolebørn)
Vejl. til denne: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114197
OM HVORDAN DET OFFENTLIGE SKAL
BEHANDLE JER
Forvaltningsloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105127
Bkg af forvaltningsloven, nr. 1365 af 07/12/2007
Retssikkerhedsloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20928ER
Bkg af
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, nr. 1047 af
27/08/2007
Retssikkerhedsbekendtgørelsen:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20897
Bkg om
retssikkerhed og administration på det sociale område, nr. 768 af 27/06/2007
Her kan
læses nogle gamle retningslinier for PPR: http://pub.uvm.dk/2001/ppr/5.htm
Funktionsevnebekendtgørelsen:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0900.aspx?s21=funktionsevnebekendtg%c3%b8relsen&s22=%7c10%7c
Bkg om metode for god sagsbehandling ved vurdering af nedsat
funktionsevne som grundlag for tildeling af handicapkompenserende ydelser efter
servicelovens bestemmelser, nr. 623 af 15/06/2006
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20563
Bkg om
standarder for sagsbehandlingen i sager om særlig støtte til børn og unge, nr.
614 af 15/06/2006
NYE REGLER PR. 1. JULI 2008
Regeringen
har lavet nye regler, som har virkning fra 1. juli 2008, og som nogle af
foreningens medlemmer muligvis kan få glæde af. Der er mulighed for at forældre
kan træne barnet i hjemmet med støtte i form af betalte træningsredskaber,
kurser, hjælpere, fx specialpædagogisk undervisning og bistand i hjemmet.
Reglerne
sigter på børn, der pga betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller
særlig støtte. Det er uvist om børn med dyspraksi er del af målgruppen
Hjemmesider med relevans for den specialpædagogiske
bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen:
–
Undervisningsministeriet: http://www.uvm.dk
–
Velfærdsministeriet: http://www.social.dk
–
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse: http://www.sum.dk
–
KVIS programmet: http://www.kvis.org – om
kvalitet i specialundervisningen
–
Specialundervisning i Norden: http://www.nordspes.org
–
Specialundervisning i EU: http://www.european-agency.org
–
Tilgængelighed: http://www.tilgaengelighed.emu.dk/
- Servicestyrelsen:
http://www.servicestyrelsen.dk - hvor
du bl.a. kan læse om
’Kvalificering af indsatsen for
familier med handicappede børn(KIFA)’ og VISO
Fra
vejledning til serviceloven:
Rådgivning,
undersøgelse og behandling efter servicelovens § 11, stk. 3
40. Kommunen
har efter servicelovens § 11, stk. 3, en forpligtelse til at yde gratis rådgivning
til børn og unge med adfærdsmæssige problemer eller med fysiske og psykiske
handicaps og deres familier. Rådgivningen rækker ud over den
»familieorienterede rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien«, jf.
servicelovens § 11, stk.1, men angår på den anden side ikke problemer, der
er så store, at der skal sættes foranstaltninger i værk efter servicelovens
kapitel 11.
Udover rådgivningen har kommunen desuden efter
bestemmelsen en forpligtelse til at tilbyde undersøgelse og behandling. Den behandling,
der kan være tale om efter bestemmelsen, kan fx være psykologsamtaler, fysio-
eller ergoterapeutisk behandling. Der kan blandt andet ydes genoptræning til
børn og unge, hvis genoptræningen ikke kan ydes efter anden lovgivning.
Kommunens forpligtelse efter servicelovens
§ 11, stk. 3, er et supplement til kommunen forpligtelse til at foretage
en undersøgelse efter servicelovens § 50 og til at tilbyde behandling af
barnets eller den unges problemer efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 3.
Det betyder, at hvis kommunen vurderer, at et barn eller en ung har behov for
særlig støtte, så skal der gennemføres en undersøgelse efter servicelovens
§ 50, og evt. iværksættes foranstaltninger efter servicelovens § 52.
Undersøgelsen kan foretages efter § 11, stk.
3, hvis barnets eller den unges problemer ikke er så store, at betingelserne
for særlig støtte efter servicelovens kapitel 11 er opfyldt, eller hvis den
hjælp, der er behov for, er hjælp efter bestemmelserne om tilbud til børn og
unge med handicap, jf. kapitlerne 5-8 i denne vejledning.
Målgruppen for rådgivning, undersøgelse og
behandling efter § 11, stk. 3, er derfor de børn, unge og familier, der
har sociale og adfærdsmæssige problemer, der ikke er så store endnu, at der
bliver tale om foranstaltninger efter lovens kapitel 11, samt børn og unge med
handicap, som ikke har behov for foranstaltninger men for andre former for
støtte. Der kan fx være tale om børn med handicap, der skal have dækket
merudgifter, hvor der i den forbindelse er behov for en vurdering af behovet
eller børn med mindre adfærdsmæssige vanskeligheder, fx på grund af et konkret
traume, der kan håndteres ved nogle få psykologsamtaler.
Formålet med rådgivning, undersøgelse og behandling efter § 11, stk. 3 er således dels at afhjælpe de problemer, der allerede eksisterer, og som i nogle tilfælde kan have forbigående karakter, fordi de fx er opstået i forbindelse med en ulykke dels at forebygge, at problemerne vokse sig større, så der senere bliver behov for at tage mere alvorlige foranstaltninger i anvendelse.
Velfærdsministeriets pjece til familier med handicappede børn
http://www.social.dk/media/SM/Handicap/Boern_med_handicap_2007.ht
Dette er velfærdsministeriet side om handicappedes rettigheder:
http://www.social.dk/ministeriets_omraader/handicap.html
Dette er en pjece der vedrører ny lovgivning - muligvis vil man kunne
få betalt nogle ting ifht. den træning, forældre selv udfører i hjemmet af børn
med dyspraksi.
Og få betalt udgifter, herunder træningsmateriale/ting og en
der kan supervisere og vejlede i hjemmet!
http://www.servicestyrelsen.dk/wm141191
Udredning, visitation og hjemmetræning
-
Ny håndbog om udredning, visitation og hjemmetræning af børn med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne
Den 1. oktober 2008 trådte et nyt regelsæt i kraft vedrørende børn og unge under 18 år, der har betydelig og varigt nedsat funktionsevne og særligt behov for hjælp og støtte efter Servicelovens § 32.
Håndbogen henvender sig til ledere, sagsbehandlere og andre fagpersoner. Den beskriver lovgivningen på området og giver eksempler på, hvordan processen med udredning og visitation kan tilrettelægges og udføres. Bogen giver desuden vejledning i dokumentation af hjemmetræningen.
Håndbogen kan bruges som inspiration og som opslagsværk - vi håber, at den vil være en hjælp ved implementeringen af det nye regelsæt.