Af: Privatpraktiserende ergoterapeut, Stine Benedicte Nielsen
Oral dyspraksi
Denne artikel handler om den orale del af den overordnede diagnose dyspraksi.
Artiklen er blevet til dels på baggrund af det videns grundlag vi som
ergoterapeuter arbejder ud fra når vi behandler børn og voksne med
oralmotoriske vanskeligheder og dels ud fra den erfaring jeg har erhvervet mig
gennem de sidste 6 år i behandlingen af børn med diagnosen Verbal- og oral
dyspraksi.
Hvad er oral dyspraksi
Oral dyspraksi er en betegnelse som dækker over en nedsat evne til at planlægge,
koordinere og udføre en motorisk villet bevægelsessekvens i forbindelse med
indtag af væske og føde, at holde på sit mundvand, under synkefunktion og i
forbindelse med udtale. Kort sagt alt hvad vi bruger vores mund til som ikke
direkte har med udtalen at gøre. Såkaldt nonverbale faktorer. Oral dyspraksi
begrænser sig derfor ikke til en vanskelighed som børn med diagnosen Verbal
dyspraksi har. Mennesker kan få oral dyspraksi ved en erhvervet hjerneskade
f.eks. efter en trafikulykke, i forbindelse med en blodprop, kræft i hoved, hals og
nakke, hjerneblødning samt børn med medfødte diagnoser som f.eks. Downs
Syndrom, Cri du chat syndrom og cerebral parese og børn med Verbal dyspraksi.
Der har været, og er stadig en tendens til at omtale oral dyspraksi udelukkende
som en synkefunktions vanskelighed og den bliver derfor omtalt som dysfagi. Når
vi taler om oral dyspraksi, er det vigtigt både at tale om motoriske og sensoriske
forhold inde i munden. Med sensorisk forstås hvordan og i hvor høj grad et barn
mærker det der foregår i munden via mad/væske eller via tungen. Det er
altafgørende for om den motoriske bevægelse barnet vil lave, udføres korrekt.
Et barn som skal udtale L har brug for en velreguleret følesans i sin tungespids og
i punktet lige bag ved fortænderne i overmunden for at kunne placere
tungespidsen rigtigt med den rigtige spænding og kraft til at udtalen lyder klar og
tydelig. Hvis dette ikke er tilstede, vil udtalen enten blive ”ulden” eller blive
erstattet af eks. en N-lyd.
Hyppighed
Der findes ikke officielle opgørelser over hvor mange der har oral dyspraksi men
min egen opgørelse blandt de børn med diagnosen Verbal dyspraksi, der kommer
i Praksis for Ergoterapi, fortæller at ca. 80 % af børnene har oraldyspraktiske
vanskeligheder.
Undersøgelsesfaktorer
Ved en undersøgelse af de oral motoriske og sensoriske forhold inde i munden
kigges der bl.a. på følgende nonverbale faktorer, der har indflydelse på udtalen:
! Vejrtrækningen isoleret set
! Vejrtrækningen sammen med mad og væskeindtag
! Kæbens-, læbernes og tungens bevægelser og koordination under spisning
af flydende mad, tyggekost og drikning
! Kæbens-, læbernes- og tungens bevægelser under udtale
! Kæbens-, læbernes- og tungens placering i hvile
! Over- eller underreaktion ved sensorisk stimulation i ganen, på tungen, i
kinderne og på læberne
! Kan barnet koordinere vejrtrækningen, kæben, læberne, kinderne og
tungen tilstrækkeligt til at suge i sugerør, puste sæbebobler, fløjte.
! Kan barnet på verbal opfordring imitere mundbevægelser så som rund dine
læber, put tungespidsen op bag fortænderne, pres læberne hårdt sammen
! Hvordan er ganens form
! Trækker barnet vejret gennem munden eller næsen
! Kan barnet spytte – hvordan er kvaliteten af bevægelserne under spytning
Her udover interviewes forældrene om deres barns tidlige spiseudvikling
herunder amning, sutning, overgang til skemad, overgang til fast føde og
udviklingen af pludre lyde og brugen af sut efter de er fyldt 3 år.
Uanset om vi taler om spisning eller udtale, udgøres bevægelserne der indgår, af
lange og komplicerede motoriske sekvenser, indenfor det orale hulrum. Disse
lange og komplicerede motoriske sekvenser skal planlægges og udføres meget
præcist og i et helt forudbestemt motorisk system. Via kvalitativ tygning af mad,
kontrolleret drikning af væske og tilstrækkelig styring og synkning af mundvand
arbejdes på de motoriske forudsætninger for den præcise styrring og placering af
kæbe, læber og tunge, der udgør udtalen.
Kroppen er ofte et spejl af hvad der foregår inde i munden
En af grundene til at et lille barn ikke kan gå og tale, er at det lille barn både
kropsligt og mundmotorisk benytter store brede støtteflader. Et lille barn lærer at
gå ved at have stor afstand mellem fødderne og armene bruges som styrepind
oppe over hovedet. Med tiden bliver gangen mindre bredsporet, armene
kommer ind til kroppen og gangen forfines. Denne udvikling kan sættes parallelt
med den udtalemæssige udvikling. Når barnet er under et år bærer udtalen præg
af en bred tunge der ser ud til at fylde meget når barnet taler, hele tungen
bevæger sig som en samlet enhed, eller en fast plade op og ned til ”mama” og
dada. Senere udvikler tungen et smallere udseende og bevæger sig mere
raffineret og i punktform, hvormed udtalen bliver mere nuanceret.
Hos børn med Oral og verbal dyspraksi ses ofte lighedspunkter mellem kroppens
motorik og mundens motorik som det beskrives i Castillo Morales konceptets
kropsmotoriske del. Et velkendt karakteristika ved et barn med oral dyspraksi er
en manglende evne til at imitere eller eftergøre en mundmotorisk bevægelse.
Den samme mangel på imitation ses kropsmotorisk. Eksempelvis at gå på en
bestemt måde(legen ”kongens efterfølger”) eller eftergøre gymnastiklærerens
bevægelse.
Undersøgelsesmetoder
Det mest grundige koncept der findes til udredning af oralmotoriske og
sensoriske vanskeligheder er OPT – Oral Placement Therapy samt Castillo
Morales konceptet. Hertil vurderes barnets spisefunktion ud fra en klinisk
vurdering af kvaliteten i de bevægelser og de motoriske sekvenser og strategier
barnet benytter under spisningen.
Behandling og re-testning i Praksis for Ergoterapi
Behandlingen foregår simultant med udtaletræningen. En træningsplan
indeholder altid sensorisk stimulation, motorisk træning, spisetræning og
udtaletræning. Alle komponenterne er altid tilstede i træningen men kombineres
forskelligt fra barn til barn. Der trænes hjemme 4-6 gange om ugen af 20-30 min.
varighed, afhængig af barnets alder og generelle udvikling. Familien kommer
typisk til ergoterapi en time hver 14. dag til træning og justering af programmet..
Da metoden som bruges er meget systematisk og hierarkisk opbygget, foregår
der automatisk en løbende evaluering. Re-testning er derfor ikke nødvendigt på
det motoriske, nonverbale område. Det er yderst vigtigt at ergoterapeuten har
samarbejde med barnets talepædagog så der skabes kontinuitet og at der
arbejdes mod samme mål. Dette giver uden sammenligning det bedste og
hurtigste resultat. Nogle familier er heldige at have en støttepædagog eller anden
medarbejder fra børnehaven/skolen med i træningsarbejdet. Andre familier må
selv klare hele træningen.
Prognose
Et forløb tager typisk 2-3 år uden pauser. Har den intensive træning fundet sted
over denne periode, vil et barn meget ofte være færdig med den motoriske
træning og det vil i mange tilfælde kun have små udtalefejl tilbage. Hvis barnet
har koeksisterende diagnoser som eks. autisme, vil forløbet typisk trække ud.
Stine Benedicte Nielsen
Privatpraktiserende ergoterapeut
Artiklen kan også downloades som pdf ved at klikke her