Grovmotoriske processer samordner de neuromotoriske processer, i de store musklers receptorer, der involverer nedenstående tre elementer

 

  • Fysiske positioner - koordination af kropsposition
  • Fysiske evner - Handlinger der er afhængige af store muskelbevægelser for eksempel hoppe, springe, kaste en bold osv.
  • Funktionel mobilitet - Mønsteret i at bevæge sig selv fra et sted til et andet for eksempel rulle, klatre, kravle, gå og løbe osv.

 

De grovmotoriske aspekter har betydning for, hvordan vores børn koordinerer deres kropsposition, hvor flydende/omskiftelige de er, i forhold til bevægelser og samspillet mellem bevægelserne og omgivelser eller personer.

 

Fagfolk der kan varetage udredning og træning af mennesker med grovmotoriske dysfunktioner

 

  • Ergoterapeuter
  • Fysioterapeuter

Eksempler på tests til afprøvning af grovmotoriske processer:

 

 

 

Symptomer:

 

  • Sen til eller udelader krybe- og kravlestadiet.
  • Vanskeligheder ved at løbe, hoppe samt gribe og kaste med bold.
  • Balanceproblemer, f.eks. svært ved at lære at cykle.
  • Uheldig, taber ting, snubler.

 

Børnene kan have vanskeligheder med at bedømme afstande, hastigheder, retninger, hvilket betyder de kan have svært ved at finde rundt og måske vil komme til at gå ind i ting og falde over egne ben. De kan have svært ved at gå på trapper og vil måske tage for store skridt og trampe højlydt. Det gælder også, når de befinder sig i ujævne terræn eller i sne.

 

Boldspil og anden leg, hvor der stilles krav til koordination af bevægelser og afstandsbedømmelse kan volde store problemer.

Har barnet hypotoni, ses dette også tydeligt på kropsholdningen. Lemmerne vil daske rundt og udholdenheden vil være lille.

 

Træningsforslag:

 

Aktiviteter der involverer hele kroppen og stiller krav til fysikken, er en god måde at komme igang på. Det fremmer organisering, opmærksomhed, kropsbevidsthed, evnen til at falde til ro og i søvn samt muskeltonus.

Dyspraksi indbefatter blandt andet propriocetiv (muskel-led) dysfunktion. Det er den slags sanseinput der fortæller muskler og led, hvor man rummeligt befinder sig i forhold til ting og mennesker.

Børn der har problemer med den proprioceptive sanseinformation, har svært ved at bedømme og planlægge deres bevægelser. Visse af følgende aktiviteter skal foregå under terapeutisk eller i hvert fald fornuftig kontrol.

 

Aktiviteter vælges ud fra det som barnet motiveres af og naturligvis fremmer udviklingen.

 

  • Lad barnet bære sin egen taske
  • Lad barnet bære din taske eller indkøbsposer
  • Lad barnet bære lillebrors pusletaske
  • Stable og flytte rundt på stole
  • Vande blomster og hjælpe til med havearbejde
  • Hvad som helst, hvor barnet skal bære noget. Man kan faktisk købe veste og bukser med vægt i!
  • Lad barnet gå med armbånd og ankelvægte
  • Lad barnet hjælpe med vasketøj og med at bære kurven
  • Svømning med vægt eller skubbe og trække ting i vandet
  • Lad barnet køre indkøbsvogn og klapvogn
  • Støvsugning og gulvvask
  • Skovle sne og bygge snemand
  • Rive blade sammen og køre trillebør
  • Grave med spade og skovl
  • Skubbe andre eller sig selv frem på skateboard
  • Cykle og stå på rulleskøjter
  • Hoppe i trampolin, madrasser, ned i en sækkestol
  • Terapi/yogabold på maven, bruge som stor bold o.l.
  • Kængurustylte og alm. stylter
  • Lad barnet gå til ridning
  • Arranger kartoffelvæddeløb og sækkevæddeløb
  • Leg fangelege, dåseskjul osv.
  • Boldlege med bolde af forskellige materialer og størrelser
  • Leg trillebør. En voksen holder benene og barnet går på hænderne
  • Klatre i træer, på sten, junglestige (som på Dyrehavsbakken), ribber, stiger og klatrevæg
  • Lav en ”børnesanwich” mellem store puder
  • Rul barnet ind i et tæppe eller en dyne som en hotdog
  • Når barnet har været i bad, rul da håndklædet stramt rundt om det

 

Anden træning der kan anbefales

 

  • Handicapridning tilbydes i hele landet. Her en samlet oversigt 
  • Svømning
  • Her er pjecen der fortæller om vederlagsfrit fysioterapi fra 2008 -  vederlagsfrit fysioterap
  • Generelt er børn med Dyspraksi ikke særlig glade for holdsport, men en målmandsfunktion kan være en mulighed i fx fodbold.

 

Landets snoezelhuse/sansehuse kan også være fremragende familieaktiviteter og det er ikke særlig dyrt

 

  • København
  • Ribe
  • Århus
  • Storstrøm
  • Snoezelhuse kan desuden findes i Mariager, Skanderborg, Esbjerg og Helsingør.
  • Sansehaver Der findes også såkaldte sansehaver rundt om i landet.



Yderligere information