Dyspraksi_Nyheder


Protektor Ann E. Knudsen

 

Ann E. Knudsen             logo

Dyspraksiforeningens protektor er Ann-E. Knudsen, som er lektor, konsulent og foredragsholder.

Hun beskæftiger sig med forskning og formidling om krydsfeltet mellem hjerne, udvikling og læring.

 

Formålet med en protektor er at promovere og skabe interesse for den organisation personen er protektor for, det er derfor som regel en offentligt kendt person.

 

Eksempler på projekter hun har været involveret i:

Udviklingsprojekt på Frederiksberg

med Kulturdirektoratet som samarbejdspartner.
Ann er medlem af en "Hjernetrust" under ledelse af Ole Eliassen.
Det er et udviklingsprojekt, igangsat af Kulturdirektoratet og Frederiksberg kommune, og det skal bidrage med nye tanker om 0-6 års området - specielt om sammenhæng mellem motorik, hjerne og læring.

Udviklingsprojekt i Århus Kommune om pædagogiske læreplaner

Anns opgave er - sammen med andre forskere - at vurdere og evaluere nye udviklingsplaner for 0-6 årige børn.

Børn og Unge i Århus Kommune arbejder med at skabe en sammenhængende pædagogisk indsats i forhold til de 0-18 årige børn og unge.

Indsatsen sker i et samarbejde med forældrene.
Den sætter fokus på alle børn trivsel, læring og udvikling af faglige, personlige, sociale og kulturelle kompetencer.

Denne indsats skal indgå i arbejdet med udvikling af pædagogiske læreplaner, så de kan blive redskaber, der kan bruges positivt af forældre, pædagoger og myndigheder.

 

Tænketank i Århus Kommune

Rådmand Louise Gade oprettede i december 2007 en tænketank vedrørende børne- og ungeområdet, og inviterede Ann-E. Knudsen til at deltage.

Arbejdet i Tænketanken blev afsluttet i september 2008 og resulterede bl.a. i en rapport
"Fremtidens børnebyggeri. Rum for leg og læring."
Kan downloades fra Århus Kommunes hjemmeside
Kan også downloades her

 

En ny bog på vej fra Ann-E. Knudsen

Ann er i gang med at skrive en bog om børn og sprog.

 

Den kommer til at indeholde kapitler om:

Sprogudvikling, to sprog, modersmål, fremmedsprogs pædagogik, dysleksi, dysfasi, Tourettes sprog, Aspergers sprog osv.

Bogen bliver selvfølgelig spækket med eksempler og forslag til pædagogisk og hjernemæssig stimulation.

Forhåbentlig udgives bogen i 2010.

 

Foredrag, artikler, radio- og tv-udsendelser

Hun kan bestilles til at holde foredrag, har medvirket i flere radio- og tv-udsendelser, har skrevet flere artikler og bøger og i april 08 udkom Anns seneste bog "Hallo! er der hul igennem? Dit barns hjerne 0-18 år"  Se omtalen på Presse-siden

Nogle af artiklerne kan downloades på hendes hjemmeside, bl.a. disse:

billede

Artiklen Børn og søvn er udgivet i bogen

"Hallo - er der hul igennem? Dit barns hjerne 0-18 år"

Søvn er livsnødvendig for os alle, og små børn kan ikke sove for meget.
Men de kan afgjort sove for lidt, når man ser det fra en hjernemæssig vinkel.
Hjerner elsker søvn.

Læs mere i Anns artikel om små og store børns søvn.

hjernen

Artikel: Hjerne og motorik - styrk hjernen – brug kroppen!


Når man arbejder med at automatisere bevægelser ved hjælp af gentagelser, så trænes hippocampus, som også fungerer som et hukommelsessystem!

At arbejde med ”krop i rum” på legepladsen eller sørøverleg i idrætstimen er at arbejde med højre hjernehalvdels rumlige intelligens, som er overordentlig nyttig, når barnet f.eks. senere skal forstå grundprincipperne i geometri, rumfang, mængdelære, kemi og fysikforsøgene og abstrakt matematik.

Træning af fin- og fingermotorik understøtter sproget, stimulation af flere sansekanaler understøtter hukommelsen osv. osv.

Leg, rytmik, motorik og bevægelse er ikke kun vigtig at have fokus på, for at vores børn skal blive sunde og få gode motionsvaner. Det er mindst ligeså vigtig for indlæring, hukommelse og motivation!

Skole

Forældrerådgivningen

 
Forældrerådgivningen kan rådgive om alt hvad der vedrører et barns skolegang.
Eksempler på rådgivning over for forældre:
  • Skolestart
  • Mobning
  • Specialundervisning
  • Samarbejdsproblemer
  • Klage over speciel sag
  • Indberetning
  • Magtanvendelse
  • Usikkerhed om fagligt niveau
 
 
Over for skolens parter kan de f.eks. rådgive om
  • generelle samarbejdsproblemer
  • problemer med samtale omkring specialundervisning
  • problemer med samtaler om adfærd og sanktioner
  • problemer omkring det faglige indhold af undervisningen
 
Hjælp til klageskrivelser
Hvis det ikke lykkes at få et samarbejde til at fungere, kan det undertiden være nødvendigt at sende klageskrivelser. Forældrerådgivningen kan tilbyde at hjælpe med udformningen af skriftlige henvendelser til relevante klageinstanser.
 
Deltagelse i møder
Forældrerådgivningen kan deltage som bisidder og coach i møder. Både forældre, forvaltning eller skole kan bede Forældrerådgivningen om at deltage.
 
 
De kan kontaktes på telefon 7025 2-4-6-8 mellem kl. 10 og 14 på hverdage, e-mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. (eller  Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. )

http://www.foraeldreraadgivningen.org/index.phtml?sek_id=4

Sparekniv mod støttepædagoger

Sparekniv mod støttepædagoger

2009-11-05

Kristeligt Dagblad, side 3

Børn, der har brug for ekstra støtte i børnehaven eller vuggestuen, får det fremover endnu sværere i flere af landets kommuner. Hver syvende kommune vil nemlig skære i den indsats fra støttepædagoger, som er rettet mod børn med særlige behov. Det viser en ny undersøgelse, som Capacent har lavet for Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund. "Det paradoksale er, at nogle kommuner, samtidig med at de vil bremse udviklingen på specialområdet, også skærer på normalområdet i forhold til støttepædagogerne," siger Henning Pedersen, formand for BUPL. Irene Hjortshøj, der er medlem af socialpolitisk udvalg i Danske Handicaporganisationer, er enig: "Det er ikke godt med nedskæringerne, for det er i allerhøjeste grad de svageste, man går ind og rammer".

Projekt Lydbyggeren

Projekt Lydbyggeren

Efter at have arbejdet på det i et år, er Dyspraksiforeningen her i nov. 2009 endelig blevet færdige med en ansøgning om midler - dels til at udvikle taletræningsmateriale mv. og dels efterfølgende at formidle viden herom til flere relevante grupper. Vi forventer at få svar omkring marts-april 2010. Vil du vide mere, klik på vedhæftede dokument.

 

 Download fileKlik her for at downloade det vedhæftede dokument

 

 

Get Adobe pdf Reader

 

 

 

 

Yderligere information